"Als we anderen op hun morele gedrag aanspreken,
heeft dat een enorme impact, en het werkt
vaak averechts. Ze sluiten zich dan af voor kritiek
en schieten in de verdediging."

Prof. dr. Naomi Ellemers, Lid van KNAW, NWO-spinozawinnaar

integriteit ethiek

 

Moraliteit gaat over wat ‘goed’ en ‘fout’ is. Maar dat is niet zo ‘zwart’ en ‘wit’: wat wij mensen zien als moreel of ethisch gedrag, wordt in sterke mate beïnvloed door de normen van onze sociale omgeving en de groepen waartoe we behoren. Binnen organisaties beïnvloedt de organisatiecultuur dan ook het morele gedrag van werknemers. Maar hoe kunnen organisaties ethisch en moreel gedrag onder werknemers dan bevorderen? Wat bepaalt welke (morele) keuzes worden gemaakt? En hoe kunnen organisaties ervoor zorgen dat werknemers leren van fouten die gemaakt worden?

Met ons onderzoek in het Integriteitslab laten we zien hoe mensen richting geven aan hun morele kompas door een gedeelde invulling van, of mening over, het begrip moraliteit. We onderzoeken welke strategieën effectief zijn om moraliteit van werknemers te vergroten en een open foutencultuur te creëren in organisaties.

Ter illustratie: In 2016 is onze samenwerking met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) opgestart, met als doel wetenschappelijk onderzoek en onderwijs in de sociale en organisatiepsychologie te verbinden met de praktijk van toezichthouden (zie dit nieuwsitem van
de Universiteit Utrecht
).

Feit

Werknemers vinden het belangrijk dat ze trots kunnen zijn op het bedrijf waar zij voor werken. Het gaat niet alleen om zoveel mogelijk geld verdienen.

Feit

Mensen aanspreken op hun immorele gedrag werkt vaak averechts. Ze sluiten zich dan af voor kritiek en schieten in de verdediging. Als je hen echter kansen biedt om het in de toekomst beter te doen, dan motiveert ze dat om zich daarvoor in te zetten.

Feit

Om te veranderen moet je eerst weten wat er niet goed gaat. De verandering van een bedrijfscultuur is per definitie een kwestie van een lange adem.

Feit

We zouden vaker de vraag moeten stellen hoe de situatie heeft kunnen ontstaan waarin deze mensen handelen zoals ze dat doen en dat vervolgens normaal gevonden wordt.

Betrokken samenwerkingspartners

Autoriteit Financiële Markten

Het CCV - Programma Handhaving en Gedrag 

Autoriteit Consument en Markt